Peter Karlsson är Key Account Manager på Transtema och huvudansvarig för koncernens största kund. Peter har varit med i verksamheten i en rad ledande positioner sedan 2008 och få besitter en sådan gedigen kunskap och erfarenhet av telekombranschen som han gör.

Vilka egenskaper anser du vara viktigast för att bli en framgångsrik säljare?

– Ärlighet! Att ärlighet finns åt båda håll skapar förtroende och tillit. Ärlighet är en otroligt viktig komponent i en relation och jag driver kundens frågor internt även om det inte alltid rimmar med den allmänna uppfattningen i bolaget. Mitt uppdrag är att föra kundens talan.

– Att sälja tjänster är komplext och ställer höga krav på att jag förstår kundens affär, verksamhet, utmaningar och drivkrafter. Därför är det också extra viktigt att jag är med hela vägen från förhandling till själva leveransen. Jag lägger mycket tid på att sätta mig in i leveransens olika delar, reder ut problem som kan uppstå och ser till att den fungerar som tänkt.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

– Mina dagar består av väldigt mycket kundkontakt i olika former. Dels träffar jag kunderna fysiskt sedan blir det också en hel del telefonsamtal och lite möten på Teams. Efter pandemin är det inte lika många fysiska möten som innan men jag uppskattar mycket att prata i telefon. Jag ringer kunden ofta för att höra hur läget är och jag låter det inte gå för lång tid mellan samtalen.

Du har arbetat länge på Transtema, hur ser du på vår företagskultur?

– Transtema har en typisk ”svensk” företagskultur i den meningen att det inte är så hieratiskt utan det enkelt att nå ledarna på olika nivåer i organisationen. Jag har alltid känt ett bra stöd och kunnat stämma av snabba beslut och fått svar på mina frågor.

– Jag är otroligt stolt över att arbeta på Transtema då vi är den största serviceleverantören i Sverige inom telekom just nu. Just det använder jag ofta när jag beskriver vad vi gör för det är ganska mäktigt att vi på det sättet är en så viktig faktor för ett fungerande samhälle. Stora delar av vår organisation, från tekniker, till projektörer och chefer har varit med länge och besitter en enorm kompetens vilket är fantastiskt! Vi har också breddat oss och anpassat vår verksamhet efter behoven på marknaden vilket ger oss en bra mix av kompetenser inom organisationen. Vi är en helhetsleverantör och relevanta för våra kunder inom fler områden vilket är en otrolig fördel.

– Transtema har gjort en imponerande resa där en av framgångsfaktorerna är kombinationen av storbolagsandan tillsammans med ett entreprenörskap som de mindre bolagen i organisationen bidrar med. En oslagbar kombination som gör oss snabbfotade men med struktur och ordning och reda. Vår flexibilitet skapar dynamik och möjligheter medan strukturen ger oss förutsättningar att växa. Ett roligt och spännande bolag att arbeta i helt enkelt!

Vad är din drivkraft?

– Jag vill ha kul, det måste vara roligt att gå till arbetet och att jag tillhör den kategorin människor som älskar förändring underlättar. Min motivation är att få ut så mycket som möjligt tillsammans med kunderna och jag gillar nya idéer som ingen testat innan.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?

– Tid är alltid en faktor, eller snarare bristen på den. Det gäller att kunna prioritera då det alltid finns mer att göra än vad det finns tid för så det gäller att prioritera rätt. Omorganisationer hos kunderna kan vara utmanande då det gäller att lära känna nya människor och bygga upp förtroendet på nytt.

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Vid ett tillfälle fick vi en fantastisk möjlighet att tänka nytt tillsammans med en av våra största kunder. Vi var modiga och presenterade ett förslag som förändrade kundens sätt att handla upp tjänster. Det landade inte direkt men efter några kvartal kom kunden tillbaka och vi kunde stänga vår största affär. Vi vågade tänka nytt och kom med en idé som var långsiktigt, fördelaktig både för oss och vår kund vilket var en av höjdpunkterna i min karriär. Det resulterade sedan i en fin utmärkelse från kunden för att vi har lyhörda och hade förmåga att tillgodose kundens behov. Vi var med och utvecklade en helt ny affärsmodell som blivit en framgång både för oss och vår kund. Det är något jag är stolt över.

– I takt med att vår organisation växer blir vi också fler i vår säljorganisation. Det ger mig en möjlighet att få föra över all den kunskap och erfarenhet jag samlat på mig genom åren till nya talanger hos oss. Att vara mentor är meningsfullt sett ut flera aspekter och gör oss starkare som organisation!

Är du intresserad av att jobba på Transtema?

Håll koll på vår karriärsida för att se lediga tjänster.

Medarbetare

Reservkraftstekniker på Transtema

Medarbetare

En dag med våra tekniker i vinterkylan

Medarbetare

Produktionskoordinator – som att vara spindeln i nätet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna om Transtema och våra tjänster genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Transtemas nyhetsbrev skickas ut en gång i månaden och ger dig en inblick i vad som händer inom Transtema. Det är kostnadsfritt att prenumerera på nyhetsbrevet.

 

Jag samtycker till Transtemas villkor för personuppgiftshantering